Od 17 grudnia 2024 roku można składać wnioski o Kartę Pasażera KMBB i o potwierdzenie uprawnień do BBbiletu. W związku z tym, wraz z Organizatorem (Wydziałem Komunikacji Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej), odpowiadamy na najczęściej powtarzające się pytania oraz wyjaśniamy, jakich błędów unikać przy składaniu wniosku.
BBbilet i Karta Pasażera KMBB
1. Gdzie i kiedy pobrać i złożyć wnioski o BBbilet?
Wnioski elektroniczne w formie PDF można pobrać w zakładce „BBbilet i Karta KMBB” poprzez kliknięcie w kafelek „Wnioski do pobrania” w e‑sklepie MZK oraz na stronie komunikacja.bielsko-biala.pl w zakładce „BBbilet”. Tradycyjne papierowe wnioski są również dostępne w Punktach Obsługi Pasażera (POP).
Wniosek o ustalenie uprawnienia do „BBbiletu” można złożyć od 17 grudnia 2024 online w e-sklepie MZK lub w POP przy ul. Krasińskiego 6/9, przy ul. Długiej 50 (biurowiec MZK) oraz tymczasowo w budynku Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej (Plac Ratuszowy 6 – parter, obok Biura Obsługi Interesanta). Godziny otwarcia POP są dostępne pod linkiem.
2. Jakie dokumenty będą niezbędne do uzyskania BBbiletu?
Najczęściej to pierwsza strona PIT oraz dokument tożsamości. Pełny wykaz dokumentów wymaganych do złożenia wniosku jest dostępny na stronie komunikacja.bielsko-biala.pl w zakładce „BBbilet” w sekcji „Jakie dokumenty będą niezbędne do złożenia wniosku?”.
Ważne: PIT 11 mogą składać tylko osoby do 26 roku życia, korzystające z tzw. ulgi „Bez PIT dla młodych”. Pozostałych pasażerów obowiązują inne dokumenty PIT.
3. Czy Karta Pasażera KMBB jest niezbędna do posiadania BBbiletu?
Karta Pasażera KMBB nie jest obowiązkowa. Można skorzystać z e‑sklepu MZK z możliwością przypisania biletu do karty płatniczej lub wygenerowania go w postaci kodu QR. Karta Pasażera KMBB jest opcjonalna i przeznaczona dla tych osób, które nie chcą lub nie mogą korzystać z zakupów biletów online.
Ponadto, na Karcie Pasażera KMBB będzie możliwość przypisania biletów bez zniżki mieszkańca: 7‑, 30- i 90-dniowych oraz miesięcznych specjalnych i rocznych.
4. Czy BBbilety będą dostępne w aplikacjach i biletomatach?
Nie. BBbilety będą dostępne do zakupu wyłącznie w e‑sklepie MZK oraz Punktach Obsługi Pasażera (POP).
5. Jaki jest czas oczekiwania na wyrobienie Karty Pasażera KMBB?
Czas rozpatrzenia wniosku wynosi maksymalnie 30 dni od dnia jego złożenia.
6. Czy podczas kontroli biletowej wymagany będzie dowód osobisty, gdy posiada się kartę Pasażera KMBB?
Tak, przy kontroli biletowej konieczne będzie okazanie przez posiadacza karty Pasażera KMBB – dokumentu ze zdjęciem potwierdzającego tożsamość.
7. Czy uprawnienie do BBbiletu przysługuje dzieciom?
Odpowiedź: Uprawnienie do BBbiletu przysługuje dzieciom osób mieszkających i rozliczających podatki w Bielsku-Białej. Aby uzyskać uprawnienie dla dziecka konieczne jest złożenie wniosku dla dziecka. Wniosek można złożyć dla dzieci do ukończenia 18. roku życia, a jeśli się uczą – do ukończenia szkoły, nie dłużej niż do 25. roku życia.
8. Jak potwierdzić Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) przy składaniu PITu drogą elektroniczną?
Po zalogowaniu się na stronie urzadskarbowy.gov.pl należy wejść w zakładkę Twój ePit, następnie po przejściu do złożonych dokumentów należy pobrać UPO – Urzędowe Poświadczenie Odbioru złożonego PITu w formie PDF.
Dołączenie UPO do PIT złożonego elektronicznie jest niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
Najczęstsze błędy przy składaniu wniosków
- Załączanie PIT rozliczonego elektronicznie bez dołączenia UPO, czyli poświadczenia o przyjęciu tego wniosku.
- Załączanie PIT 11, który nie jest dokumentem potwierdzającym rozliczenie podatku. Mogą go składać tylko osoby do 26 roku życia, które są zwolnione z podatku.
- Niedołączanie skanu dowodu tożsamości.
- Brak oryginałów dokumentów przy składaniu wniosków papierowych.
- Źle przygotowane zdjęcie.
Do Karty Pasażera KMBB należy dołączyć zdjęcie o odpowiednich wymiarach i zgodne z zasadami przyjętymi dla zdjęć dowodowych (tzn. bez nakrycia głowy i ciemnych okularów, na jasnym tle).
We wnioskach elektronicznych akceptowalny format to proporcje 2:3, w przedziale między 200x300 a 800x1200 pikseli. Zdjęcie można przygotować samodzielnie np. w domyślnym programie do przeglądania i edycji zdjęć w systemie Windows, w bezpłatnych aplikacjach online lub na smartfonie.
Nowa taryfa biletowa
1. Co z biletami tygodniowymi i okresowymi zakupionymi jeszcze w grudniu 2024 r.?
Bilety 24 godzinne, 7 dniowe, 30-dniowe, których okres ważności rozpoczął się w 2024 r. (np. 27 grudnia) będą honorowane do wygaśnięcia okresu ważności wskazanego na bilecie – bez potrzeby dokonania dopłaty (do wartości obowiązującej od 01.01.2025 r.). Zakupione w 2024 r. bilety miesięczne na styczeń 2025 r. oraz bilety 30-dniowe będą obowiązywały w 2025 r. zgodnie z okresem ich ważności – bez potrzeby dokonywania dopłaty (do wartości obowiązującej od 01.01.2025 r.).
2. Jakie rodzaje biletów będą dostępne do zakupu u kierowców w autobusach w 2025 r.?
Kierowcy autobusów MZK będą sprzedawali wyłącznie bilety 70-minutowe (3 zł U, 6 zł N) oraz 24-godzinne (8,5 zł U, 17 zł N). Natomiast za pośrednictwem kasowników mobilnych w autobusach będzie możliwy zakup biletów jednorazowych, 70-minutowych, 24-godzinnych, 72-godzinnych, weekendowych 2+3 oraz weekendowy bilet rodzinny z kartą Rodzina+.
3. Jakie są zasady nowego rodzaju biletu: weekendowego 2+3?
Bilet weekendowy 2+3 uprawnia minimum jedną, a maksymalnie dwie osoby dorosłe do odbycia podróży z minimum jednym dzieckiem, a maksymalnie z trójką dzieci w wieku do 16 lat do nieograniczonej liczby przejazdów w ciągu jednego weekendu (od godz. 0.00 w piątek do godz. 23.59 w niedzielę). Do korzystania z biletu nie jest uprawniona osoba dorosła podróżująca bez dzieci.
4. W nowym cenniku nie ma informacji o opłacie za bagaż, rower, zwierzę – czy opłaty te będą utrzymane?
Zgodnie z nowym cennikiem biletów od 1 stycznia 2025 r. opłaty będą pobierane wyłącznie za przewóz rowerów (bilet jednorazowy lub 70-minutowy). W przypadku posiadania biletu długookresowego konieczny jest zakup odrębnego biletu na przewóz rowerów. W nowym cenniku nie przewiduje się pobierania opłaty za bagaż oraz zwierzęta.
5. Dlaczego bilet 60-minutowy został zastąpiony biletem 70-minutowym?
Wydłużenie okresu ważności biletu krótkookresowego do 70-minut jest wynikiem licznych wniosków pasażerów korzystających z biletów przesiadkowych podróżujących na dłuższych dystansach – celem umożliwienia realizacji podróży na całej trasie przejazdu bez konieczności zakupu kolejnego biletu.
6. Dlaczego podróżując w weekend z dziećmi nie mogę zakupić biletu Rodzina+?
Bilety Rodzina+ są dedykowane wyłącznie rodzinom wielodzietnym posługującym się kartą Rodzina+ wydawaną przez Wydział Polityki Społecznej Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej. Dla pozostałych mieszkańców miasta chcących podróżować w weekend z rodziną został stworzony dedykowany bilet weekendowy 2+3 w cenie 30 zł uprawniający jedną lub dwie osoby dorosłe podróżujące z dzieckiem (maksymalnie 3 dzieci w wieku do 16 lat).
7. Czy w dalszym ciągu będzie można zakupić bilety miesięczne na dany miesiąc kalendarzowy?
Tak, bilety pozostaną w ofercie – jednak ich sprzedaż zostanie ograniczona wyłącznie do biletomatów i Punktów Obsługi Pasażerów. Nie będzie można zakupić biletów miesięcznych w E‑sklepie MZK oraz w aplikacjach mobilnych.
8. Czy bilety o starych wzorach i nominałach będzie można wykorzystać po 1 stycznia 2025 r.?
Odpowiedź: Niewykorzystane dotychczas bilety jednorazowe, 60-minutowe oraz 24-godzinne od 1 stycznia 2025 r. będą ważne z biletem „dopłata” 1,00 zł lub 0,50 zł tj. pokrywającym różnicę pomiędzy dotychczasową, a nową ceną biletu. Bilety „dopłata” będzie można nabyć od 13 grudnia 2024 r. w Punktach Obsługi Pasażera (POP), a od 1 stycznia 2025 r. również w biletomatach. Bilety „dopłata” będą dystrybuowane również w punktach handlowych prowadzących sprzedaż biletów MZK (uruchomienie sprzedaży zależy od danego punktu handlowego).
Więcej pytań i odpowiedzi dotyczących nowej taryfy na stronie Organizatora >>