Dofinansowano przez Unię Europejską

pjmObsługa osób ze szczególnymi potrzebami

Osoby ze szczególnymi potrzebami (m.in. osoby z niepełnosprawnościami), które chcą załatwić sprawę w jednym z Punktów Obsługi Pasażera, mają możliwość skorzystania ze wsparcia Koordynatora ds. Dostępności, po wcześniejszym umówieniu spotkania.

Dane kontaktowe Koordynatora:

Janusz Chrobak

tel.: 33 814 35 11, nr wew. 271,

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,

adres: ul. Długa 50 (budynek administracyjny Spółki)

2 piętro, pokój nr 203

Pomoc Koordynatora w poszczególnych Punktach Obsługi Pasażera możliwa jest od poniedziałku do piątku w podanych poniżej godzinach:

  1. Punkt Obsługi Pasażera przy ul. Krasińskiego 6/9 – w godzinach pon, wt, czw, pt: od 8.00 do 16.00, śr: od 8.00 do 17.00, sob: od 8.00 do 13.00 zgodnie z harmonogramem.
  2. Punkt Obsługi Pasażera – Kasa Główna przy ul. Długiej 50 (budynek administracyjny MZK) – w godzinach 7:00 – 15:00;
  3. Punkt Obsługi Pasażera przy ul. Piastowskiej (obok przejścia podziemnego) – w godzinach 9:00 – 15:00.

Ponadto, pod warunkiem wcześniejszego umówienia spotkania z Koordynatorem, zapewniona jest dostępność tłumacza języka migowego.


Dostosowanie autobusów do potrzeb osób ograniczonych ruchowo

Autobusy Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej Sp. z o.o. są dostosowane do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe lub niskowejściowe. Pozostałe rozwiązania, które zostały w nich zastosowane to:

  1. Układ przyklęku umożliwiający obniżenie podłogi pojazdu do wysokości chodnika na przystanku.
  2. Odpowiednio oznakowana piktogramami na podłodze i ścianie bocznej, specjalna przestrzeń dla wózków dziecięcych oraz osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, wyposażona w urządzenia przytrzymujące i zapewniające stabilność wózka inwalidzkiego oraz w przycisk sygnalizujący kierowcy zamiar opuszczenia autobusu przez pasażera z niepełnosprawnością.
  3. Rozkładana rampa (podest) najazdowa do obsługi wózka inwalidzkiego przy drzwiach.
  4. Przyciski wewnętrzne „stop” z wypukłymi znakami w języku Braille’a.
  5. Przyciski wewnętrzne do samoczynnego otwierania drzwi przez pasażerów z napisem „drzwi” oraz dodatkowo wypukłymi znakami w języku Braille’a lub wypukłym piktogramem w formie znaku „< >”.
  6. Elektroniczne, diodowe tablice informacyjne wewnątrz i na zewnątrz pojazdu informujące o numerze linii i trasie przejazdu autobusu, w tym o kolejnych przystankach.
  7. System głosowej zapowiedzi przystanków wraz z wyświetlaniem ich kolejnych nazw.
  8. Poręcze i uchwyty o barwie ostrzegawczej (żółtej).
  9. Osłony krawędzi stopni w kolorze ostrzegawczym (żółtym), w celu zminimalizowania ryzyka potknięcia się.
  1. Dodatkowo – w 9 nowych pojazdach zakupionych od 2021 r.:
    • zamontowano zewnętrzną tablicę liniową wysokiego kontrastu, umiejscowioną między pierwszymi a drugimi drzwiami, wyświetlającą numer linii;
    • wyznaczono odpowiednio oznakowane piktogramem, specjalne miejsce na podłodze pojazdu przeznaczone dla psa przewodnika, który towarzyszy pasażerowi z dysfunkcją wzroku;
    • zastosowano drzwi otwierane odskokowo–przesuwnie na zewnątrz;
    • krawędzie wszystkich skrzydeł drzwi wyposażono w system ochrony przed ściśnięciem pasażera przy zamykaniu drzwi;
    • zapewniono sygnalizację akustyczną i świetlną zamykania drzwi.
  2. Ponadto w 4 autobusach klasy MAXI (12 m) zakupionych w 2021 r. zamontowano system neutralizacji wirusów, bakterii, grzybów i innych drobnoustrojów, oparty o promieniowanie UV – ważny dla pasażerów o obniżonej odporności na choroby.

wnętrze autobusu przycisk stop oznaczenia w autobusie


Zakres działalności Spółki

Pod poniższymi linkami znajdą Państwo informacje o zakresie działalności Spółki w postaci plików zawierających tekst odczytywalny maszynowo oraz tekst łatwy do czytania. Poniżej zamieszczamy również nagranie tych informacji w polskim języku migowym.

Tekst odczytywalny maszynowo

Tekst łatwy do czytania


Plany rozwoju

Poniżej znajdą Państwo link do dokumentu zawierającego analizę obecnego przystosowania Spółki do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami oraz harmonogram działań w tym zakresie na rok 2023.

Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na rok 2023

 

 

Kontakt

edytuj