Dofinansowano przez Unię Europejską

Jak informuje Organizator – Wydział Komunikacji Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej, od 1 marca 2025 r. na części przystanków autobusowych w Bielsku-Białej wprowadzona zostaje obsługa „na żądanie”. Ideą wprowadzenia przystanków „na żądanie” jest zwiększenie płynności przejazdu autobusów (brak wymiany pasażerskiej na mniej popularnych przystankach), a co za tym idzie przyspieszenie czasu podróży autobusem (zmniejszenie opóźnień, bardziej punktualne odjazdy).

Status „na żądanie” otrzymuje 55 przystanków autobusowych (ok. 12% ogółu przystanków w Bielsku-Białej), na których liczba pasażerów wsiadających i wysiadających jest niewielka.

Na liniach nocnych wszystkie przystanki autobusowe będą funkcjonowały w statusie „na żądanie” – bez przystanków początkowych i węzłowych.

Lokalizacje przystanków „na żądanie” na mapie — kliknij.

Przystanek o statusie „na żądanie” to przystanek, na którym zatrzymanie oraz obsługa pasażerów będzie odbywała się na wyraźne życzenie pasażera.

Jak wyglądają nowe zasady

Rozpoczęcie podróży:

Na przystanku „na żądanie” pasażer zobowiązany jest oczekiwać w widocznym dla kierującego miejscu np. stanąć w pobliżu krawędzi przystanku (w bezpiecznej od niej odległości) lub zasygnalizować chęć wsiadania poprzez wyraźne i zdecydowane podniesienie ręki w momencie zbliżania się autobusu do przystanku.

Zatrzymanie autobusu na przystanku „na żądanie” nie jest jednoznaczne z otwarciem drzwi przez kierującego – w celu wejścia do pojazdu konieczne będzie naciśnięcie przez pasażera okrągłego przycisku z napisem „Przycisk otwierania drzwi” znajdującego się obok każdych drzwi lub na drzwiach autobusu.

Przycisk otwierania drzwi
Oznaczenie przycisku otwierania drzwi.

Obowiązek ten nie dotyczy pasażerów ze szczególnymi potrzebami, w szczególności niewidomych, niedowidzących, poruszających się z białą laska lub psem asystującym – wówczas kierujący autobusem dokona otwarcia drzwi.

Kończenie podróży:

Pasażer zamierzający wysiąść na przystanku „na żądanie” – zobowiązany jest zasygnalizować chęć opuszczenia pojazdu poprzez naciśniecie przycisku z napisem „stop” lub „drzwi”/”otwieranie drzwi” – znajdującego się na pionowych rurkach w pobliżu drzwi. Czynność ta powinna być dokonana z wyprzedzeniem umożliwiającym bezpieczne zatrzymanie pojazdu na przystanku przez kierującego.

Plakat - oznaczenie przycisków Stop, Drzwi
Plakat umieszczany wewnątrz autobusu, w pobliżu przycisku otwierania drzwi.

Oznaczenie przystanków „na żądanie”

Na przystankach wyposażonych w wiaty informacja o statusie przystanku „na żądanie” zlokalizowana jest na tablicy czołowejjak również na naklejce z nazwą i numerem przystanku autobusowego znajdującej się wewnątrz wiaty.

Na przystankach wyposażonych w słupki przystankowe, informacja jest zamieszczona na tabliczce podznakowej.

Informacje o statusie przystanku „na żądanie” zostaną również uwzględnione w rozkładach jazdy (zarówno zamieszczanych na przystankach, jak i w Internecie),  w systemach informacji pasażerskiej w autobusach (monitory LCD) – gdzie przy nazwie przystanku pojawi się oznaczenie (NŻ).

O statusie przystanku „na żądanie” pasażerowie będą informowani również w systemie zapowiedzi głosowych emitowanym w autobusach.

Dodatkowo plakaty informujące o zasadach korzystania z przystanków o statusie „na żądanie” zostaną zamieszczone na każdym z przystanków objętym tym statusem oraz będą emitowane na ekranach LCD w autobusach.

Jakie są korzyści z wprowadzenia systemu przystanków „na żądanie”:

  • optymalizacja czasu przejazdu: skrócenie czasu podróży poprzez pominięcie przystanków, na których nie ma pasażerów, co przekłada się na niwelowanie opóźnień w kursach oraz na większą efektywność komunikacji miejskiej;
  • poprawa płynności ruchu: mniejsze zagęszczenie zatrzymań autobusów wpływa na poprawę płynności ruchu drogowego w mieście, także na obszarach o mniejszym stopniu urbanizacji, gdzie układ drogowy nie posiada wyznaczonych zatok autobusowych;
  • redukcji kosztów: dzięki ograniczeniu niepotrzebnych zatrzymań zmniejsza się zużycie paliwa, jak również części mechanicznych pojazdu;
  • korzyści dla środowiska: mniejsze zużycie paliwa przekłada się na redukcję emisji szkodliwych substancji (emisji spalin) do atmosfery (największe spalanie występuje podczas ruszania autobusu);
  • poprawa komfortu podróży: pasażerowie mogą realizować podróż bez zbędnych zatrzymań autobusu na pustych przystaniach (szybszy dojazd do punktu docelowego).

Wykaz przystanków o statusie „na żądanie”:

  • Andersa Jakubowskiego (17, 18)
  • Andersa Francuska (7, 8)
  • Asnyka (32)
  • Księdza Brzóski Kościół (189, 190, 401)
  • Księdza Brzóski Senatorska (395, 396)
  • Księdza Brzóski Waszkowskiego (397, 398)
  • Bystrzańska Vienna (53)
  • Filarowa TAURON (83, 84)
  • Gościnna Karpacka (90, 91)
  • Grażyńskiego Therma (607, 608)
  • Grażyńskiego Kwiatkowskiego (105, 106)
  • Grażyńskiego Mazańcowicka (110, 111)
  • Katowicka Ogrodników (153)
  • Kolista Niwna (416, 417)
  • Konwojowa PKP Komorowice (172, 173)
  • Krzemionki Suchy Potok (410, 411)
  • Krzemionki Sobieskiego (408, 409)
  • Kwiatkowskiego Grażyńskiego (196)
  • Linert (430, 432)
  • Listopadowa (207)
  • Lwowska Wyzwolenia (210)
  • Nad Potokiem Zuchów (237, 238)
  • Nad Potokiem Stoczniowa (235, 236)
  • Nad Potokiem Listopadowa (233, 234)
  • Okrężna Bosmal (243, 244)
  • Partyzantów Fabryczna (256, 445)
  • Polna Cmentarz (277, 278)
  • Polna Św. Franciszka (281, 282)
  • Wielkopolska (346)
  • Wyzwolenia Polsport (365)
  • Wyzwolenia Księżycowa (471, 472)

 

Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej Organizatora >>

Kontakt

edytuj