Jak informuje Organizator – Wydział Komunikacji Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej, od 1 marca 2025 r. na części przystanków autobusowych w Bielsku-Białej wprowadzona zostaje obsługa „na żądanie”. Ideą wprowadzenia przystanków „na żądanie” jest zwiększenie płynności przejazdu autobusów (brak wymiany pasażerskiej na mniej popularnych przystankach), a co za tym idzie przyspieszenie czasu podróży autobusem (zmniejszenie opóźnień, bardziej punktualne odjazdy).
Status „na żądanie” otrzymuje 55 przystanków autobusowych (ok. 12% ogółu przystanków w Bielsku-Białej), na których liczba pasażerów wsiadających i wysiadających jest niewielka.
Na liniach nocnych wszystkie przystanki autobusowe będą funkcjonowały w statusie „na żądanie” – bez przystanków początkowych i węzłowych.
Lokalizacje przystanków „na żądanie” na mapie — kliknij.
Przystanek o statusie „na żądanie” to przystanek, na którym zatrzymanie oraz obsługa pasażerów będzie odbywała się na wyraźne życzenie pasażera.
Jak wyglądają nowe zasady
Rozpoczęcie podróży:
Na przystanku „na żądanie” pasażer zobowiązany jest oczekiwać w widocznym dla kierującego miejscu np. stanąć w pobliżu krawędzi przystanku (w bezpiecznej od niej odległości) lub zasygnalizować chęć wsiadania poprzez wyraźne i zdecydowane podniesienie ręki w momencie zbliżania się autobusu do przystanku.
Zatrzymanie autobusu na przystanku „na żądanie” nie jest jednoznaczne z otwarciem drzwi przez kierującego – w celu wejścia do pojazdu konieczne będzie naciśnięcie przez pasażera okrągłego przycisku z napisem „Przycisk otwierania drzwi” znajdującego się obok każdych drzwi lub na drzwiach autobusu.
Oznaczenie przycisku otwierania drzwi.
Obowiązek ten nie dotyczy pasażerów ze szczególnymi potrzebami, w szczególności niewidomych, niedowidzących, poruszających się z białą laska lub psem asystującym – wówczas kierujący autobusem dokona otwarcia drzwi.
Kończenie podróży:
Pasażer zamierzający wysiąść na przystanku „na żądanie” – zobowiązany jest zasygnalizować chęć opuszczenia pojazdu poprzez naciśniecie przycisku z napisem „stop” lub „drzwi”/”otwieranie drzwi” – znajdującego się na pionowych rurkach w pobliżu drzwi. Czynność ta powinna być dokonana z wyprzedzeniem umożliwiającym bezpieczne zatrzymanie pojazdu na przystanku przez kierującego.
Plakat umieszczany wewnątrz autobusu, w pobliżu przycisku otwierania drzwi.
Oznaczenie przystanków „na żądanie”
Na przystankach wyposażonych w wiaty informacja o statusie przystanku „na żądanie” zlokalizowana jest na tablicy czołowej, jak również na naklejce z nazwą i numerem przystanku autobusowego znajdującej się wewnątrz wiaty.
Na przystankach wyposażonych w słupki przystankowe, informacja jest zamieszczona na tabliczce podznakowej.
Informacje o statusie przystanku „na żądanie” zostaną również uwzględnione w rozkładach jazdy (zarówno zamieszczanych na przystankach, jak i w Internecie), w systemach informacji pasażerskiej w autobusach (monitory LCD) – gdzie przy nazwie przystanku pojawi się oznaczenie (NŻ).
O statusie przystanku „na żądanie” pasażerowie będą informowani również w systemie zapowiedzi głosowych emitowanym w autobusach.
Dodatkowo plakaty informujące o zasadach korzystania z przystanków o statusie „na żądanie” zostaną zamieszczone na każdym z przystanków objętym tym statusem oraz będą emitowane na ekranach LCD w autobusach.
Jakie są korzyści z wprowadzenia systemu przystanków „na żądanie”:
- optymalizacja czasu przejazdu: skrócenie czasu podróży poprzez pominięcie przystanków, na których nie ma pasażerów, co przekłada się na niwelowanie opóźnień w kursach oraz na większą efektywność komunikacji miejskiej;
- poprawa płynności ruchu: mniejsze zagęszczenie zatrzymań autobusów wpływa na poprawę płynności ruchu drogowego w mieście, także na obszarach o mniejszym stopniu urbanizacji, gdzie układ drogowy nie posiada wyznaczonych zatok autobusowych;
- redukcji kosztów: dzięki ograniczeniu niepotrzebnych zatrzymań zmniejsza się zużycie paliwa, jak również części mechanicznych pojazdu;
- korzyści dla środowiska: mniejsze zużycie paliwa przekłada się na redukcję emisji szkodliwych substancji (emisji spalin) do atmosfery (największe spalanie występuje podczas ruszania autobusu);
- poprawa komfortu podróży: pasażerowie mogą realizować podróż bez zbędnych zatrzymań autobusu na pustych przystaniach (szybszy dojazd do punktu docelowego).
Wykaz przystanków o statusie „na żądanie”:
- Andersa Jakubowskiego (17, 18)
- Andersa Francuska (7, 8)
- Asnyka (32)
- Księdza Brzóski Kościół (189, 190, 401)
- Księdza Brzóski Senatorska (395, 396)
- Księdza Brzóski Waszkowskiego (397, 398)
- Bystrzańska Vienna (53)
- Filarowa TAURON (83, 84)
- Gościnna Karpacka (90, 91)
- Grażyńskiego Therma (607, 608)
- Grażyńskiego Kwiatkowskiego (105, 106)
- Grażyńskiego Mazańcowicka (110, 111)
- Katowicka Ogrodników (153)
- Kolista Niwna (416, 417)
- Konwojowa PKP Komorowice (172, 173)
- Krzemionki Suchy Potok (410, 411)
- Krzemionki Sobieskiego (408, 409)
- Kwiatkowskiego Grażyńskiego (196)
- Linert (430, 432)
- Listopadowa (207)
- Lwowska Wyzwolenia (210)
- Nad Potokiem Zuchów (237, 238)
- Nad Potokiem Stoczniowa (235, 236)
- Nad Potokiem Listopadowa (233, 234)
- Okrężna Bosmal (243, 244)
- Partyzantów Fabryczna (256, 445)
- Polna Cmentarz (277, 278)
- Polna Św. Franciszka (281, 282)
- Wielkopolska (346)
- Wyzwolenia Polsport (365)
- Wyzwolenia Księżycowa (471, 472)
Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej Organizatora >>